Egészen véletlenül pont azok az országok kaptak jó helyezést a Transparency International korrupciós indexén, amelyek bőkezűen támogatják a Soros-szervezet tevékenységét.
Ezek a hibák a Nézőpont szerint alkalmasak arra, hogy félrevezessék a közvéleményt és rossz színben tüntessék fel hazánkat, ezért arra kérték a közélet minden, magyar és külföldi szereplőjét, hogy a továbbiakban tartózkodjon a Transparency International Korrupció Érzékelési Indexére való hivatkozástól.
A Nézőpont Intézet hiteltelennek nevezte a TI indexét, amit nyolc megálapítással, azokat részletesen kifejtve támasztott alá.
Például rámutattak, hogy az EU hivatalos felmérésének eredménye a szöges ellentétét mutatja annak a képnek, amelyet a Transparency sulykol a magyarországi korrupciós helyzetről (lásd a alább a keretes írásunk nyolcadik pontját).
Az Eurobarometer kutatása szerint ugyanis a magyar kormány korrupció elleni erőfeszítéseinek pozitív megítélése az uniós átlag fölötti helyet foglal el.
A Nézőpont Intézet megállapításai
1. A Korrupció Érzékelési Index nem a Transparency saját felmérése: bár a korrupciós rangsor kapcsán a média gyakran a Transparency felmérésére hivatkozik, valójában tizenhárom másik index kimazsolázott részeredményeit összesíti, amelyek egyébként az országok eltérő körét, eltérő célokkal, és a korrupciót is csak érintőlegesen, azt is eltérő értelmezéssel vizsgálják.
2. A Korrupció Érzékelési Indexnek semmi köze a korrupció mértékéhez: a Transparency és a közleményeit kritikátlanul átvevő média is valótlanul állítja, hogy az index a korrupciót méri. Valójában gondosan kiválogatott személyek véleményén alapuló pontszámok alapján készül az országok rangsora.
3. Egy szűkkörű, elfogult szakértői zsűri ítéli meg az országokat: az úgynevezett „Magyarország-szakértők” ugyanazon baloldali szakértői véleményhegemóniához tartozó személyek, akik nemcsak egy irányba elfogultak, de adott esetben nem is a korrupcióval kapcsolatos tudományterület szakértői.
4. A Transparency és adatdonor indexei körbehivatkozzák egymást: a World Justice Project Rule of Law Indexe és a Freedom House is a Transparency-re mutat hivatkozási alapként korrupcióval kapcsolatos pontszáma meghatározásakor, melyet végül ismét felhasznál a Transparency.
5. Országonként különböző és eltérő számú indexet vesznek figyelembe: 10-nél több index egyik ország esetében sem szolgáltat részpontszámokat, 13 ország esetében viszont csak 3 részpontszámból tudtak a rangsorhoz pontszámot előállítani. Az adatforrások eltérő száma miatt különböző súllyal esnek számításba az egy-egy szervezettől átvett értékelések.
6. Az éves index országonként eltérő éveket vesz alapul: bár az éves rangsor éves korrupciós szintről számol be, a 2023-as rangsor alapjául szolgáló személyes vélemények valójában 2019 és 2023 közötti időszakra vonatkozóan fogalmazódtak meg.
7. A Transparency szerint legkevésbé korrupt országok a Transparency fő finanszírozói: a Transparency-t finanszírozó, liberális vezetésű országok rendre kiválóan szerepelnek a szervezet rangsorán, annak ellenére, hogy azok hangosak a valódi állami korrupciós ügyektől. Ez az ellentmondásos helyzet felveti a maffiában jellemző „védelmi pénz” szedésének látszatát.
8. Magyarország valójában az EU 27 tagállama közül a 7. legkevésbé korrupt – az EU hivatalos felmérése szerint. Az Eurobarometer felmérése alapján hazánkban az EU-átlagnál jobb a kormány korrupció elleni küzdelmének megítélése (HU: 37 százalék, EU: 30 százalék), amely az EU-rangsorban a hetedik legjobb eredmény.
A teljes elemzést a Nézőpont Intézet oldalán közzétett linken keresztül éri el.
Akkor hirtelen nem fontos a nemzetközi összehasonlítás, ha Magyarország jó helyezést ér el
„Mráz azt állította, hogy az uniós felmérés szerint Magyarországon az EU-átlagnál jobb a kormány korrupció elleni küzdelmének megítélése, Martin szerint viszont a »valós« helyzet az, hogy a magyaroknak nem kevesebb, mint 59 százaléka »egyáltalán nem ért egyet« azzal, hogy a kormányzat hatékonyan küzd a korrupció ellen” – olvasható a 24.hu cikkében a TI magyarországi lerakatának ügyvezetőjének reakciója.
Szerinte a Nézőpont Intézet vezetőjének, Mráz Ágoston Sámuelnek az értelmezésével gond van az Eurobarometer adatait illetően. Csakhogy Martin József Péter azt nem vette figyelembe, hogy amit a Nézőpont Intézet elemzése állít, nem értelmezés kérdése, hanem tény.
Az Eurobarométer kutatása szerint ugyanis a magyar kormány korrupció elleni küzdelmének pozitív megítélése tényleg a hetedik helyen áll az EU-ban. Martin ezt a tényt azzal igyekezett elkenni, hogy többen vannak rossz véleménnyel a kormány korrupció elleni harcról, mint ahányan pozitívnak gondolják azt. Azonban egy valóban a tényeket függetlenül vizsgáló szervezet vezetőjétől elvárható lenne, hogy hozzátegye: az unió egyetlen országában sincsenek többségben a saját kormányuk korrupció elleni intézkedéseit pozitívan megítélő polgárok.
Az Eurobarometernek, a Nézőpont Intézet elemzésében publikált rangsora
Nincs mese: az Eurobarométer reprezentatív kutatása nem támasztja alá a TI sztoriját
A Transparency International soha nem tiltakozott, sőt elősegítette, hogy a Korrupciós Érzékelési Indexet pártpolitikai, ideológiai vagy az EU-n belüli érték- és érdekkonfliktusokban eszközként használják. Mindezt úgy, hogy például a Magyarországra vonatkoztató üzenete, miszerint hazánk az EU legkorruptabb állama lenne, szöges ellentétben áll más, világos módszertannal készült valódi brüsszeli felmérésekkel is”
– olvasható a Nézőpont Intézet elemzésében a Martin által kifogásolt ponttal kapcsolatban.
„Az Európai Bizottság megbízásából – folytatódik a bekezdés a Nézőpont elemzésében – 2024 tavaszán készített külön Eurobarometer-kutatás az állampolgárok korrupcióval kapcsolatos attitűdjeit mérte fel, amely a társadalmi érzékelésnek, illetve a korrupcióellenes erőfeszítések megítélésének jó indikátora lehet. Az azonos módszertannal készített tagállami felmérések eredményeinek összehasonlítása ellen sem emelhető szakmai kifogás. Éppen ezért fontos, hogy az Eurobarometer-felmérés azon állításával, miszerint »a magyar kormány hatékony erőfeszítéseket tesz a korrupció leküzdéséért«, a magyarok 37 százaléka értett egyet, ami meghaladja az EU 30 százalékos eredményét”.
Az elemzés pedig ezek után azt is megállapítja:
Ritka az olyan korrupcióval kapcsolatos véleménykérdés, melyben az optimista válaszok lennének abszolút többségben, ezért az eredmények értékelésekor különösen fontos a nemzetközi összehasonlítás. A magyar kormány korrupcióellenes küzdelmének jó megítélése a 7. legnagyobb az uniós rangsorban.”
„Védelmi pénzt” szed a TI a rangsorolt országoktól?
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, a Nézőpont Intézet nemrég megvizsgálta a Transparency International korrupciós indexének módszertanát és több meghökkentő problémát is talált, amelyek önmagukban is elegendőek lennének arra, hogy komoly körökben a Transparency jelentései ne képezhessenek hivatkozási alapot.
Azontúl, hogy a Transparency valójában nem a korrupció szintjét méri, hanem egyes szakértők szubjektív véleményeit értékeli, még csak nem is saját felméréseket vesz alapul, hanem más szervezetek kutatásait. Azonban itt nem állnak meg, ugyanis szürreális módon, a tudományos sztenderdeket teljesen figyelmen kívül hagyva előfordul, hogy ezek a szervezetek visszahivatkoznak a transparency-s indexre.
S ha mindez nem lenne elég, a Nézőpont egy olyan összefüggésre is felfigyelt, amely akár a „korrupció korrupciójának” is tűnhet: a Transparency szerint legkevésbé korrupt országok pont a Transparency fő finanszírozói.
Mráz Ágoston Sámuel szerint ez az összefüggés felvet kérdéseket, például, hogy az ezen országok által elutalt összegek, nem „védelmi pénznek” számítanak-e.
Mindezen visszásságok ellenére a Transparency indexe olyan hivatkozási pont lett, melyre mutogatva országokat elmarasztaló jelentések születnek az EU-ban, vagy akár kormánytagokat tesznek szankciós listára az Egyesült Államokban, de Mráz Ágoston szerint Magyar Péter is a Transparency munkásságának köszönheti, hogy Magyarországot rendre az EU legkorruptabb országaként jellemezheti.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője: „Ennek a játéknak most vége!”
Lánczi Tamás, a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője a napokban Facebook-bejegyzésében úgy fogalmazott, a Transparency jogi igazgatója, Ligeti Miklós „beismerő vallomást” tett egy Telex-interjúban, „hogy a Transparency arra használja a külföldről kapott támogatását, hogy külföldi szervezetek előtt támadja a magyar kormányt.
A Transparency arra használja a külföldről kapott támogatását, hogy külföldi szervezetek előtt támadja a magyar kormányt – Lánczi Tamás úgy véli, lényegében ezt kotyogta ki Ligeti Miklós.
Lánczi egyébként már korábban is kemény véleményt fogalmazott meg a Transparency tevékenységével kapcsolatban. Tavaly nyáron a Tranziton Ligetivel folytatott vitájukon azt mondta vitapartnerének: „Amit ti folytattok, az politikai tevékenység civil álruhában”.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője azt is kijelentette:
Ti nem álltok a magyar állam fölött, a magyar állam legitimitása megkérdőjelezhetetlen. Ezeréves állam, a ti szervezetetek húszéves. A saját legitimitásotokba próbáltok kapaszkodni, hogy valami nemes célért küzdötök. Ennek a játéknak most vége!”
Lánczi Tamás és Ligeti Miklós vitáját a Tranziton alább tekintheti meg:
Nyitókép: Martin József Péter, a Transparency International (TI) Magyarország ügyvezető igazgatója beszédet mond a Transparency International Magyarország és a Connect Europe közös szervezésű, az Európai uniós értékek és források védelme címû konferenciáján a Közép-európai Egyetemen, Budapesten 2024. november 4-én (Fotó: MTI/Illyés Tibor)
Talabér Krisztián szerint még ha formálisan el is kerülte Magyar Péter az állásfoglalást Von der Leyen ügyében, politikai értelemben nem vonhatja ki magát a döntés következményei alól.
Donald Trumpnak az általa nagynak és gyönyörűnek nevezett, szerteágazó, Amerika sok rendszerét megreformáló salátatörvénnyel sikerült elérnie második elnöksége első nagy törvényhozási sikerét.
Az FCSB elnöke nemrég arról beszélt: megcsapnák a Ferencvárost a labdarúgó Bajnokok Ligája selejtezőjében. Most a sportigazgató nyilatkozta azt, hogy szívből reméli, a Fradi lesz az ellenfelük a 3. fordulóban.
p
0
2
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 120 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Intar
2025. január 19. 14:10
Ideje lenne felállítani a külföldről fizetett destruktív politikai szervezetek listáját és nemzetbiztonsági szempontból veszélyesként magyarországi tevékenységüket megtiltani.
Anomander:
Megtaláltuk az ellopott pénz (vagy legalábbis jelentős részét):
(((nem mellesleg sztem te is 34(70)Ft-ot fizetsz az áramért ;-) )))
CSALÁDI ADÓVISSZATÉRÍTÉS: 600 MILLIÁRD
NYUGDÍJPRÉMIUM: 200 MILLIÁRD
25 ÉVEN ALULIAK SZJA-MENTESSÉGE: 150 MILLIÁRD
11 HAVI NYUGDÍJ: 320 MILLIÁRD
REZSICSÖKKENTÉS 2013 ÓTA: 2500 MILLIÁRD
CSALÁDTÁMOGATÁS 2022-BEN: 3500 MILLIÁRD
6 HAVI FEGYVERPÉNZ: 178 MILLIÁRD
EGÉSZSÉGÜGY 2022-BEN: 2883 MILLIÁRD
HONVÉDELEM 2022-BEN; 1003 MILLIÁRD
SPORT 2022-BEN: 405 MILLIÁRD f ^^
OTTHONTEREMTÉS: 381 MILLIÁRD M
EGÉSZSÉGÜGYI BÉREMELÉS: 458 MILLIÁRD
ÖNKORMÁNYZATOK TÁMOGATÁSA 873 MILLIÁRD
OKTATÁS: 2180 MILLIÁRD
VIDÉKFEJLESZTÉS 2027-IG: 7537 MILLIÁRD
ÚTÉPÍTÉS: 3000 MILLIÁRD
MAGYAR FALU PROGRAM: 1000 MILLIÁRD
EGÉSZSÉGES BUDAPEST PROGRAM: 700 MILLIÁRD
1800 MILLIÁRD FORINT FEJLESZTÉSI FORRÁSRA PÁLYÁZHATNAK A TELEPÜLÉSEK
SZOCHO, KIVA, IPARŰZÉSI ADÓ CSÖKKENTÉSE SZAKKÉPZÉSI HOZZÁJÁRULÁS ELTÖRLÉSE: 750 MILLIÁRD